Przerzutki montowane w dzisiejszych rowerach są czymś więcej niż tylko najzwyklejszym urządzeniem którego zadaniem jest prowadzenie łańcucha po kołach zębatych. Kiedyś montowane przekładnie w rowerach stanowiły swego rodzaju prowadnicę, a same koła zębate nie był wykonane z tak wytrzymałych materiałów jak te montowane dziś. Obecnie występujące układy przekładniowe w rowerach to bardzo zaawansowane systemy pieczołowicie zaprojektowane.
Mechanizm zbudowany z aluminiowych kół zębatych
Cały system kół zębatych zamontowanych w rowerze posiada od 22 do maksymalnie 48 zębów. Im dana zębatka na której znajduje się łańcuch posiada więcej kół zębatych tym szybsze prędkości można osiągać. Z tyłu roweru przy tylnej osi przykręcony jest tak zwany wielotryb inaczej nazywany kasetą. Wszystkie wchodzące w jego budowę aluminiowe koła zębate biorą czynny udział przy zmianie biegów oraz dostosowaniu prędkości jednośladu. Każde koło zębate w rowerze zbudowane jest tak samo kształt każdego zęba jest taki sam. Odległość między zębami koła zębatego również jest taka sama i wynosi 13 milimetrów. Kształt takich zębów jest ściśle znormalizowany każdy ząb musi zostać ścięty i posiadać kształt wklęsłej hiperboli. Koła zębate różnią się jedynie specjalnymi nacięciami, ich zadaniem jest płynne przekładanie łańcucha z jednego koła zębatego na drugie. Wszystkie koła zębate wykorzystywane w dzisiejszych jednośladach produkowane są ze stopów aluminium lub stali. Spotkać można również koła zębate wykonane z tytanu są one jednak bardzo drogie i używane tylko przez profesjonalistów. Z racji iż wyżej wspomniane aluminium również wykazuje właściwości wysokiej odporności na czynniki zewnętrzne takie jak korozja to właśnie ten stop wykorzystywany jest najczęściej. W najprostszych rowerach bez przerzutek na tylnym kole występuje tylko jedno koło zębate. Natomiast w rowerach posiadających przerzutki występuje nawet jedenaście kół zębatych. Zasada jest taka że im większa rozpiętość rozmiarowa tym większy możliwy zakres zastosowanych przełożeń. Jednak z drugiej strony im większe są różnice w liczbie zębów poprzedzających koła zębate tym trudniej będzie zmieniać biegi. Dla najprostszego roweru górskiego różnica zębów w kołach zębatych różnie się od siebie nawet do 4 zębów. Podstawowy zestaw który możemy kupić w każdym sklepie sportowym ma zamontowane 8 kół zębatych posiadających: najmniejsze koło 11 zębów największe zaś 32 zęby.
Niezależnie jaki rower kupimy z jak dużym zestawem kół zębatych będziemy zobligowani odpowiednia o niego dbać najmniejsza usterka takiego zestawu przekładniowego może znacząco utrudnić komfortową jazdę oraz narazić na usterki cały układ jezdny roweru. Jeśli zestaw w trakcie jazdy zostanie wyeksploatowany i będziemy musieli kupić nowy musimy pamiętać o dobraniu właściwego zestawu przystosowanego do ilości posiadanych przerzutek.