Virtual reality czyli wirtualna rzeczywistość wkroczyła z impetem na rynek kilka lat temu. Podbiła swą unikalnością obszary zajmujące się filmem, fotografią i nawet grami komputerowymi. Pozwala na stworzenie swoistego środowiska, dzięki któremu można przenieść się duchowo do innego wymiaru i stanąć w środku wydarzeń.
Produkty wirtualnej rzeczywistości
Innowacje zawsze wzbudzają wiele emocji i zainteresowania. To jak wielki sukces odnosi technika VR jest spektakularne. Dała ona wiele nowych możliwości artystom i twórcom, architektom, lekarzom i innym dziedzinom. Filmy 360 wykorzystywane są przez wiele gałęzi przemysłu i sztuki. Rozwój tej techniki pociąga za sobą rozwoje innych. Przede wszystkim produkcja filmu vr zabiera znacząco więcej czasu niż zwykłego filmu nagrywanego zwykłą kamerą. Połączenie obrazu z mniej zaawansowanych kamer sferycznych, składających się z wielu obiektywów wymaga precyzji i dużej mocy pamięci i procesorów komputerowych nowych generacji. Obrobienie materiału obejmującego całą sferę wymaga więcej zaangażowania niż widok pojedynczej klatki. Gdy w grę wchodzi dodanie animacji, czy interaktywności materiału, proces produkcji staje się jeszcze bardziej skomplikowany. Jeśli chodzi o zdjęcia sferyczne, można wykonać je przez połączenie wielu zdjęć z każdej perspektywy otaczającej urządzenie fotografujące, lub wykorzystać aparat, bądź kamerę sferyczną wykonującą już połączone zdjęcie, co oszczędza dużo czasu, lecz nie oszczędza pieniędzy, gdyż oczywiście taki sprzęt kosztuje odpowiednio więcej. Producenci gier w wirtualnej rzeczywistości prześcigają się w pomysłach, jak można wykorzystać tę technikę. Od gier zręcznościowych, przez horrory, jazdy rollercasterami, gry muzyczne, symulatory po narzędzia do rysowania. Pozwalają poruszać się w świecie gry, podnosić wirtualne przedmioty, czy zabijać wirtualnych wrogów. Przenosząc się do wirtualnej gry, gdzie zdobywamy możliwość latania, czy znajdując się nad przepaścią, często gracz traci równowagę, gdyż nasze mózgi zostają łatwo oszukane przez tę technologię, bardzo wczuwając się w świat gry. Tracimy orientację w prawdziwym świecie mając na głowie założone gogle vr i słuchawki, dlatego pomieszczenie, w którym odbywa się sesja wirtualna powinno być odpowiednio zabezpieczone, najlepiej z osobą nadzorującą zabawę.
Sytuacji, jakich możemy stać się częścią dzięki technologii vr jest bardzo wiele. Odbycie szkoleń, przeprowadzenie operacji w telemedycynie, skok w przepaść, obejrzenie niezbudowanego jeszcze domu to tylko kilka prostych przykładów. Póki co, vr głównie służy rozrywce, jednak z czasem będzie z pewnością wykorzystywana w wielu innych aspektach naszego codziennego życia.